MANGFOLD GIR VERDI

Det finnes flere studier som viser at bevissthet rundt mangfold og inkludering i en bedrift øker lønnsomhet og verdiskaping. Det er ingen grunn til å tro at dette ikke i like stor grad gjelder i gründerbedrifter. Imidlertid er veldig mange gründerbedrifter i oppstarten kun bestående av gründer selv. Det er helt naturlig at gründere i starten er så opptatt av sin gründeridé at de nesten har skylapper. Det gir den viktige “driven” og motivasjonen de trenger for å stå rakrygget i møte med de første utfordringene vi vet kommer i oppbyggingsfasen. I de første ansettelsesprosessene er det i tillegg vanlig å tiltrekkes av de som “elsker” din gründeridé og som kanskje er litt for lik deg selv….. mer om dette senere.

En av utfordringene til gründere i oppstart- og vekstfasen er at mange tillater seg å ha ovennevnte “tunnelsyn” i altfor lang tid. Dette både fordi de som sagt “lever og ånder” for ideen sin og fordi de ofte er mye alene i den første oppbyggingen. I tillegg er det jo ubehagelig å få det som oppleves som “kritikk” fordi tilbakemeldinger fra andre ikke gjøres innenfor gode rammer og på en konstruktiv måte. Derfor er det viktig med nettverk! Veldig mange lokkes av nettverk innenfor samme bransje eller rene fagnettverk. Det kjennes ofte trygt og det kjennes deilig og beroligende å snakke med folk du kjenner deg igjen i og som snakker “ditt språk”. Imidlertid gir det lite rom for nye tanker og skråblikk på din idé og måten du bygger din bedrift på.

Vår erfaring er at et mangfoldig nettverk, bestående av personer som er ulik deg selv, har ulik alder, ulik erfaring, ulik kompetanse og helt forskjellige forretningsidéer gir en viktig verdi for den enkelte i utvikling av en gründerbedrift. I et slik nettverk som bygges opp med basis i tillit, konfidensialitet og respekt, får du viktige skråblikk på idéen din og hvordan du bygger den videre. Åpner du opp for konstruktiv deling av synspunkter og tilbakemelding, får du innspill fra andre kloke hoder, men som kan se bedriften din fra “utsiden og inn” og kanskje slik en potensiell kunde vil se den. Derved får du helt gratis viktige innspill som gjør at du i større grad utvikler bedriften slik at den treffer best det markedet den skal treffe. Diskusjonene kan kanskje bli heftige og av og til hissige, men fasiliteres dette på en god måte, er de oftest svært verdifulle. Det er jo ikke alltid slik at det er du selv som har den beste “fasiten” i hele utviklingsprosessen! Kanskje blir utfallet enda bedre fordi du har åpnet opp for å inkludere annerledes tenking og innspill fra personer som ser verden fra en annen vinkel enn du selv.

Og nettopp slike nettverk er Gründernettverkets spesialitet. Vi setter sammen mangfoldige nettverk som vi kaller “gründerteam”. Vi følger teamene tett og sørger for god og gjennomprøvd fasilitering. Gründernettverket er et regionalt tilbud og er tilgjengelig for gründere i alle faser av sin utvikling i hele Vestfold og Telemark fylke.

Og så var det det med den første rekrutteringen av ansatte i en gründerbedrift som nevnt i innledningen. På akkurat samme måte som det føles trygt med nettverk der du kjenner deg igjen i både menneskene og faget, er det trygt å ansette folk som du kjenner deg igjen i og som har litt de samme tankene som deg! Imidlertid er det svært sjelden at gründerbedrifter har behov for 2 like personer i oppstartfasen! Du behøver å tenke komplementering. Hva er det DU ikke er så god på, eller skal være så god på, og hvordan kan du få inn en person som “brenner for” forretningsidéen din, men likevel har en annen personlighet, bakgrunn og kompetanse enn deg selv? Det må vi komme tilbake til i et annet blogginnlegg! Men start med å tenke komplementært.

Helle I Stabel
daglig leder i Gründernettverket

Previous
Previous

REDNINGEN?

Next
Next

Advents- og juletid